Позакласна робота

Клас 10



ВІКТОРИНА «Хімія – наука цікава»

Мета:         - навчальна: зацікавити учнів наукою  хімією, сприяти самостійному здобуванню хімічних знань, перевірити вміння учнів використовувати одержані знання для пояснення явищ і процесів природи;
- розвиваюча: розвивати логічне мислення, увагу, мовлення кмітливість, вміння аналізувати, робити висновки;
- виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності, уважність,вміння працювати в команді.
Форми роботи: групова, фронтальна.
Тип уроку: урок вікторина
Обладнання та реактиви: столи, де розміщаються учасники команд; карточки із запитаннями, які лежать на столі; плакат на дошці «Хімія -  наука хімія», проектор, флешка, реактиви: натрій металічний, вода, індикатори, амоній дихромат, розчин йоду, картопля, кальцинована сода, водний розчин амоніаку, хлоридна кислота, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделеєєва.
Хід вікторини
Слово вчителя: Сьогодні ми проведемо вікторину «Хімія – наука цікава». В її проведенні приймають участь дві команди з 10 класу. Перша команда називається «Кислоти», представте себе (капітан команди оголошує девіз). Друга команда «Аміни», представте себе (капітан команди оголошує девіз).  Результати обох команд оцінюватиме журі (представляю журі). Тож будьте уважними, не хвилюйтеся і покажіть свої знання з хімії. Вікторина складається з 4 частин.
Отож, озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони,
Я сподіваюсь вдасться вам
Здолать всі перешкоди.
В країну ХІМІЇ, вперед
Сміливо вирушаймо,
Все, що вивчили колись,
Давайте пригадаймо!!!
Перша частина включає ряд запитань, які записані на карточках і розташовані на столі. Учасник команди вибирає карточку із запитанням. Час для роздумів — З0 сек. Протилежна команда теж має право на відповідь, якщо суперники дали неправильну або неповну відповідь. Максимальна кількість балів — 1(один).
Друга частина вікторини включає конкурс «цікаве повідомлення у галузі хімічних знань та презентацію».
Третя частина «Конкурс капітанів»
Четверта частина «Угадай речовину»
Перша частина «Дай відповідь»
1. Що являють собою блукаючі вогні на кладовищах?
(Вночі на кладовищах можна спостерігати голубі мерехтливі вогники. Вони ніби блукають, переміщуючись між могилами. Якщо людина пройде повз цей вогонь, то він, захоплений потоком повітря, може переміщатися за людиною. З цими вогнями релігія пов’язувала уявлення про померлих. Що ж це за явище з точки зору науки? До складу людського організму входять білки, що містять фосфор. Під час гниття пара рідкої сполуки фосфору з воднем (фосфін), вже при звичайних температурах спалахує на повітрі й горить голубим вогнем. Від легкого вітерцю вогні пливуть, рухаються.)
2. Чому вдихання чистого кисню протягом тривалого часу шкідливе для живих істот?
(Живі істоти не звикли дихати чистим. киснем. У звичайному повітрі кисень - розведений інертними щодо організму газами — азотом, аргоном тощо. Через це чистий кисень при досить тривалому вдиханні чинить отруйну дію на живий організм. І00%% кисень різко прискорює окислювально-відновні процеси в усіх клітинах. При цьому температура тіла зростає, організм швидко зношується і старіє.)
3. Від чого може посиніти волосся?
(Кобальт – один з найнеобхідніших мікроелементів. Та коли його до організму потрапляє більше, ніж треба,то може статися отруєння. Надлишок кобальту може змінювати забарвлення волосся на блакитний чи із синім відтінком.)
4. Яка речовина, зустрічаючись у природі у вигляді покладів, не становить особливої цінності, але відкладаючись в організмі тварини,  перетворюється на коштовне каміння?
(Крейда — CaСО3 (кальцій карбонат) досить поширений і дешевий, доступний всім мінерал. Відкладаючись у черепашках деяких молюсків, він утворює перламутр і перли. Легко переконатись у цьому, що це кальцій карбонат, розчинивши кусочки перламутру в хлоридній кислоті. При цьому виділяється вуглекислий газ, який можна виявити за допомогою запаленої скіпки.)
5. Яка кислота обвуглює дерево? 
(Сульфатна кислота.)
6. Що таке «сапфірові вуса»?
(Це штучно добуті ниткоподібні кристали. Це — суміш алюмінію з алюміній оксидом.)
7. Скільки є рідких оксидів?
(Чотири: вода, пероксид водню, хлорний ангідрид, манган (VІІ) оксид.)
8. Який газ висаджує в повітря скелі й лікує людей?
(Кисень.)
9. Чому люди іноді отруюються персиковою чи вишневою наливкою чи олією з гіркого мигдалю?
(Усі зазначені продукти містить (у кісточках) синильну кислоту, яка є сильною отрутою. Вона спричиняє загальний параліч і смерть. Тому не можна багато вживати кісточок персиків, вишень, мигдалю.)
10. Чому чорний хліб черствіє не так швидко, як білий?
(Тут важливе значення має кількість зв’язаної з борошном  води. Житній крохмаль, набухаючи, зв’язує вдвічі більше води, ніж пшеничний. Тому чорний хліб залишається м’яким довше, ніж білий.)
11. Чи можна спалити діамант?
(Діамант являє собою огранений алмаз. Алмаз — алотропна видозміна карбону: яка згоряє, утворюючи CO2 (вуглекислий газ). Ще в 1694 р. італійські алхіміки намагались сплавити кілька маленьких алмазів і вони згоріли.)
12. Що являє собою піна, що утворюється, коли варять суті або варення?
(Піна являє собою білки, що зсілися від впливу на них високих температур. Знімаючи піну, ми тим самим відділяємо з бульйону поживну речовину — білки.)
13. Який метал називається «крилатим металом»?
(Завдяки легкості, твердості, міцності, еластичності й стійкості проти корозії алюміній і його сплави широко застосовують у будівництві, літакобудуванні.)
14. Чому в сейфах перли можуть розсипатися, перетворившись в крейду?
(За хімічним складом перли являють собою вуглекислий кальцій. У ньому є найдрібніші краплинки води. У вологому повітрі або на шкірі людини, яка виділяє вологу, перли зберігають красивий вигляд. Відомі випадки, коли при довгому зберіганні у сейфах перли висихали і перетворювались на крейду.)
15. Чому небо має голубий колір?
(Тому, що в верхніх шарах атмосфери міститься озон.)
16. Про яку речовину говорять «народжений з блискавки»? (Озон.)
17. Який газ необхідний для дихання? (Кисень.)
18. Назва якого хімічного елемента походить від грецького «новий»? (Неон.)
Друга частина
Командам заздалегідь пропонували підготувати цікаве повідомлення з хімії. Журі оцінює повідомлення. Максимальна кількість балів за повідомлення  - 4. Також додається презентація.
Третя частина «Конкурс капітанів»
 (3 бали, до 5 хв)
Задача 1. Одного разу четверо друзів вирішили погуляти по морю на човні. Здійнявся сильний вітер. Човен занесло далеко в море. Аж ось вони побачили острів. Друзі швидко пристали до берега. Треба було якнайшвидше розпалити вогнище і приготувати їжу, бо всі дуже змерзли та зголодніли. Знову здійнявся сильний вітер, який задув вогнище. Поряд лежало м’яке біле каміння, яке сильно вимазувало друзів. Вогнище обклали камінням. Але це не допомогло — вогнище гасло, а друзі його роздмухували. Спільними зусиллями вогнище розпалили, приготували їжу, повечеряли й заснули біля вогнища.
Вранці, коли друзі встали, то побачили, що вогнище згасло, а сірники кудись поділися. Ta попри все один із друзів виявив бажання приготувати сніданок. Він подрібнив біле каміння з боку вогнища, поклав у ямку, викопану, в землі. Подрібнені шматочки каміння виклав у перемішку із сирими яйцями й усе це залив водою. Каміння зашипіло, почала виділятися пара, за кілька хвилин яйця зварилися.
Завдання: визначити, що це за мінерал і які перетворення з ним відбулися.
Відповідь: CaCO3 → CaO → Ca(OH)2
Задача 2. У тридесятому царстві жив собі король, і була в нього дочка-красуня. Дочці-красуні заманулося пофарбувати замок у білий колір. Вона про це сказала королю. Король покликав до себе майстра й наказав, щоби замок було пофарбовано. «А де ж я візьму фарбу?» — спитав майстер. Король розлютився і дав йому на роздуми дві доби. Пішов майстер у свою лабораторію  й почав проводити досліди. Він узяв металічну пластинку, розчинив її в шлунковій мікстурі (3%-й розчин хлоридної кислоти). Почав виділятися газ, і утворилася рідина. Майстер додав їдкого лугу — випав білосніжний осад і швидко зник. Майстер подумав, що він чогось не врахував, і повторив дослід. Одержав осад, відокремив його, а потім прожарив. У такий спосіб майстер виготовив фарбу й пофарбував замок. Король був задоволений.
Завдання: поясніть дії майстра, запишіть рівняння реакцій.
Відповідь: Zn → ZnCl2 → Zn(OH)2 → ZnO
Четверта частина «Угадай речовину» (2 бали)
Учитель проводить хімічний експеримент, а учні відгадують речовини та пояснюють суть процесу.
1.     Натрій взаємодіє з водою + індикатор → лужне середовище – речовина натрій гідроксид.
2.     На зрізану частину картоплі діємо розчином йоду → якісна реакція на крохмаль.
3.     Розклад амоній дихромату з утворенням хром (ІІІ) оксиду.
4.     «Дим без вогню». У колбу ємністю 2 -3 л насипають порошок натрій карбонату шаром 1-2 см і наливають 25% водний розчин амоніаку в такій кількості, щоб його шар, який покривав кристали, був не товще 2 мм. Дуже тонким струмком вливають у колбу конц. хлоридної кислоти чи нітратної.
Заключна частина    
Журі підбиває підсумки вікторини, оголошує загальну кількість балів для обох команд. Поки журі підраховує бали, задаю хімічні загадки:
1.     Спочатку – вода, потім -  кислота. Інакше трапиться велика біда. (розчинення кислоти у воді).
2.     Сам не горить, горіння підтримує (кисень).
3.     Розколеш лід, візьмеш срібло. Розколеш срібло, візьмеш золото. ( варене яйце).
4.     Золоте дно, золота медаль, золоте століття, золота… (середина).
5.     У якому «молоці» не міститься молока? (у вапняному).
6.     Яку горілку не п’ють? (царську: суміш 1-х об’єму хлоридної та 3-х обємів нітратної кислот).
Слово вчителя: Ось і підійшла до завершення хімічна вікторина. Надіюсь, що кожен із вас взяв для себе щось нове і цікаве. Можливо, в майбутньому ви станете інженером на хімічному підприємстві чи просто домогосподаркою, але все рівно хімічні знання йтимуть поруч. Велике спасибі учасникам команд за активну участь у проведенні вікторини та допомогу. Збагачуйте свої знання, вивчайте хімію і ставайте високо освіченими особистостями, адже ви майбутнє нашої країни. Команда, що виграла, нагороджується похвальною грамотою,  учасники отримують оцінки.






Позакласний захід з хімії для учнів 8 класів

ТЕМА:  А без води і ні туди, і ні сюди.
Мета: Розвивати і закріпити знання учнів про склад, властивості, застосування, значення води; виховувати в учнів наукові погляди на розвиток природи, на збереження ресурсів, почуття любові до природи, почуття причетності до охорони навколишнього середовища, зокрема – води.
ТИП ЗАХОДУ: гра
ОБЛАДНАННЯ: набір реактивів для проведення дослідів з водою, музичне одладнання, пристрій для ведення рахунку, обладнання для членів журі.


Ведучий знайомить присутніх з темою гри, командами, членами журі.
КОНКУРС І “ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ ЩО…”
КОМАНДИ ПОЧЕРГОВО ДІЛЯТЬСЯ ІНФОРМАЦІЄЮ ПРО ВОДУ.
•        поверхня Землі на 2/3 вкрита водою...
•        у дорослої людини вода становить 2/3 маси тіла...
•        а в новонародженої – 3/4 ...
•        в тілі медузи 99% води...
•        в огірках теж 99% води...
•        опромінюючи чисту воду ультразвуком, можна добути гідроген пероксид...
•        максимальна глибина зареєстрована в тихому океані / Маріанська западина/, 11022 м...
•        звук у воді поширюється в 5 разів швидше, ніж у повітрі...
•        довжина р. Дніпро 2200км...
•        підвищення температури води в гарячих джерелах – ознака землетрусу, який наближається...
•        цінні породи дерев сушать у воді...
•        в Австрії, на шестиметровій глибині знайдено водопровід Римської імперії, довжина якого 15 км...
•        роль пилки може виконувати вода. Сильний струмінь води
     під тиском ріже навіть метал...
•        найбільшу кількість радіоактивних речовин містять туман і мряка...
•        об’єм води на нашій планеті становить 1800млн. куб. км...
•        створено проект зрошення пустелі Сахара підземними вода-ми її річок...
•        людина може прожити без води 5 днів...
•        використання водню як пального не забруднює навколишнє середовище...
•        маса льоду на планеті становить 2/3 вод планети...
і т.д.
/вищу оцінку отримує команда, яка повідомила цікавішу інформацію/

КОНКУРС ІІ “РОЗМИНКА”
/ведучий почергово задає командам запитання/
1.      Хто першим науково обгрунтував склад води? /французький вчений Лавуаз`є/
2.      Хто здійснив розклад води електрострумом: /Х.Деві/
3.      Хто визначив об’ємні співвідношення Гідрогену та Оксигену у воді?  / Гей-Люсак /
4.      Яким розплавленим металом можна заморозити воду?           /ртуттю, темп. плавл. -39о С/ 
5.      Як можна добут воду з вогню? /під час горіння гримучого газу/
6.      Яка вода стає каламутною, коли на неї дихати? /вапняна/
7.      З яких сухих речовин можна добути воду не спалюючи їх? /із кристалогідратів/
8.      Який відсоток солей повинна містити питна вода? /близько 0,05%/
9.      Чому на льоду можна кататися на ковзанах? /під тиском ковзанів лід тане, вода, що утворюються відіграє роль мастила/
10.    Чому лід плаває на воді? /густина льоду менша за густину води/
11.    Коли вперше відзначався Всесвітній день моря? /17 березня 1978 року/
12.    У якій воді краще розчиняється кухонна сіль: холодній чи гарячій? /однаково/ .
/Вищу оцінку отримує команда, яка дала більше правильних   відповідей/

КОНКУРС ІІІ. ПРАКТИЧНИЙ
Конкурс капітанів
/капітани отримують завдання: за допомогою реактивів – вода, кальцію карбід, безводний купруму /ІІ/ сульфат,  натрій, фенолфталеїн, кальцію оксид та інші продемонструвати хімічні властивості води/ 

1.      У банку кладуть 1-2 кусочки кальцію карбіду разом з водою /краще сніг/, підносять до банки запалену скіпку. Ацетилен, що утворився, горить кіптявим полум’ям.
2.      До безводного купруму  /ІІ/ сульфату білого кольору доливають води. Утворюється кристалогідрат блакитного кольору.
3.      У чашку Петрі наливають води і додають кілька крапель фенолфталеїну, вкидають кусочок натрію. Натрій згорає, утворюючи натрію гідроксид, який змінює колір на малиновий.
 /Ускладнити конкурс можна додатковим завданням: „противник” повинен написати рівняння реакції/
/Кількість проведених дослідів залежить від забезпечення хімічного кабінету/
Вищу оцінку отримує команда, капітан якої провів та пояснив найбільше реакцій.
КОНКУРС ІV. „Музичний”
„Відгадай мелодію”
/Варіантом  „Хто швидше?” учасники відгадують мелодії пісень, що містять у тексті слова: вода, лід, сніг, дощ, річка, море, потічок, тощо/.
•        „А вже весна, а вже красна”
•        „Десь тут була Подоляночка”
•        „Розпрягайте, хлопці, коні”
•        „Тече річка невеличка”
•        „Копав, копав криниченьку”
•        „Стоїть явір над водою”
•        „Дощик, дощик”
•        „І шумить, і гуде”
•        „Ой, у полі криниченька”
•        „Реве та стогне, Дніпр широкий”
•        „Тече вода каламутна”
•        „Несе Галя воду”
•        „Стоїть гора високая”
•        „Пісня крокодила Гени”
•        „Лаванда”
•        „Комарово” і т.д.

/Вищу оцінку отримує команда, яка відгадала більше мелодій/

КОНКУРС V. ЕКОЛОГІЧНИЙ
/Домашнє завдання/
Завчасно команди готують монтаж, чи перероблені пісні на тему охорони навколишнього середовища, раціонального використання води.
         Наприклад:
Ой ішов я горі селом,
Тай зайшов до вуйка.
Там із крана вода хлеще,
Вонь шумить тай булькать
Добра вода, добра вода,
Добра вода ллється.
Ти позерай на вто вуйку!
А ун лиш сміється.

 на мелодію коломийки, використано закарпатський діалект.

Або:
Горіла сосна, палала
Під нею дівчина стояла.
З кринички воду черпала.
Криничка воду не дала
І річка сохне аж до дна.
         Тільки як повінь –  берег рветься
         Чи нечестивий з нас сміється?
         Чи мо природу треба берегти?!
         Він, вона, я і ти.
         Ти і я одна родина.
         Ти і я від днини днина
         Будем природу берегти
         І воду економити.
Або:
Тече вода каламутна,
Чом дівчина така смутна?
Прийшла до води напиться,
Але страшно нахилиться.
         Десь завод пуска відходи,
         І не має більш турботи!
         А народу жити треба
         У воді у всіх потреба,
         Очисну постав споруду –
         І не буде більше бруду!
 на мелодію пісні «Горіла сосна…», використано закарпатський діалект.

Оцінювання п’ятого конкурсу.
Підсумки. Узагальнення. Нагородження учасників та переможців.

Немає коментарів:

Дописати коментар