Дидактичне забезпечення

Урок 1

  
Тестове завдання для закріплення матеріалу
1.     Немолекулярну будову має:
А) Р4;
Б) О3;
В) В;
Г) І2.
2.     Кристалічні гратки речовини Si:
А) атомні;
Б) металічні;
В) йонні;
Г) молекулярні.
3.     Алотропія зумовлена:
А) різною масою атомів, що утворюють речовину;
Б) різноманіттям неорганічних речовин;
В) великим числом хімічних елементів;
Г) різним порядком з’єднання атомів у молекулах і кристалах.
4.     До алотропних модифікацій належать:
А) графіт, алмаз, карбін;
Б) кисень, озон, гідроген пероксид;
В) червоний фосфор, чорний фосфор, гідроген фтори.
5.     Чи є правильними такі судження про неметалічні елементи:
А) у періодичній системі всі неметалічні елементи розташовані в головних підгрупах;
Б) неметалічні елементи можуть тільки приймати електрони;
В) неметалічні елементи розташовані в кінці кожного періоду.


Урок 2

Робота в групах
1.      Які фізичні властивості графіту зумовлюють використання його на практиці поясніть ці властивості, виходячи з будови речовини
2.      Що таке адсорбція? Де вона використовується?
3.      Вугільний пил у повітрі може вибухнути, що стало причиною багатьох аварій на шахтах. Поясніть, чому відбувається вибух.
► Виконання завдань
1.      Яка маса силіцію утвориться при відновленні магнієм силіцій(ІУ) оксиду масою 110 г?

2.      Деякий об'єм кисню має масу 6 г. Обчисліть масу такого самого об'єму (н. у.) сульфур (ІУ) оксиду.


Урок 3

Група 1
- загальна характеристика неметалічних елементів, неметали  як прості речовини;
- явище алотропії;
Група 2
- роль озонового шару для життя організмів на Землі;
- поширення неметалічних лементів у природі;
Група 3
- застосування неметалів;
- поняття про адсорбцію.


 -----                     ----                                           ---                                            ---



Група 1
- загальна характеристика неметалічних елементів, неметали  як прості речовини;
- явище алотропії;
Група 2
- роль озонового шару для життя організмів на Землі;
- поширення неметалічних лементів у природі;
Група 3
- застосування неметалів;
- поняття про адсорбцію.



 Урок 4


Прийом «Мозковий штурм»
-  Фізичні властивості неметалів
 -  Хімічні властивості неметалів
 - Поширення неметалічних елементів у природі
 - За яких умов взаємодіють із киснем сірка, азот, вуглець? Запишіть рівняння відповідних реакцій.
 -  Запишіть рівняння реакцій взаємодії сірки, азоту, вуглецю з магнієм. Назвіть одержані речовини.
 - Порівняйте умови взаємодії сірки, азоту, вуглецю з воднем.


Урок 5

Група 1: Здійсніть перетворення:
S → SO2 → SO3 → H2 SO4  → Na2SO4
Група 2: Напишіть рівняння реакцій між аміаком і нітратною та сульфатною кислотами
Група 3: Про що свідчить поява малинового забарвлення фенолфталеїну ? Які відомі вам речовини дають таку ж реакцію ?
Група 4: Напишіть  рівняння реакції хлоридної кислоти з магній оксидом, цинк оксидом, натрій гідроксидом та алюміній гідроксидом.





 Урок 6

Тести
1.      Назвіть елемент V групи головної підгрупи, що має загальну формулу оксигеновмісної кислоти НЕОз, у якій він виявляє найвищий ступінь окиснення:
а) фосфор;   б) арсен;   в) ванадій;   г) нітроген
2.      Формула чадного газу: 
а) С02;           б) СО;             в) S02;          г) SiO2
3.      Укажіть неметалічний елемент одного з Сульфуром періоду:
а)  Na;        б)  Р; в)  Сг;         г)  N
4. укажіть перелік лише з назв неметалічних елементів:
а) сульфур;  оксиген;  калій;  купрум;
б) хлор;  гелій;  гідроген;  фосфор;
в) флуор;  ферум;  нітроген;  натрій;
 г) силіцій; карбон; магній; цинк
5.      До солетворних оксидів належать:
а) СО;      б)NO;          в) N2O;          г)S02
6.      Парниковий ефект спричинює оксид:
      а)С02;     б)СО;      в)NO;       г) Р205
7.      Хімічний    аналіз    кислотних    дощів    показує наявність в них кислоти:
а)   хлоридної;    б) сульфатної;     в)  нітратної; 
 г) силікатної
8.      У природі N02 утворюється завдяки:
а) дії мікроорганізмів;   б) диханню рослин;
в) під час грози;   г) викидам вулканічних газів
9.      Взаємодія з яким оксидом викликає помутніння
вапняної води:
    а) оксиду карбону(ІІ);     б) оксиду карбону(ІV);
    в) оксиду сульфуру (ІV);   г) оксиду сульфуру (VІ)
10. Який з оксидів Нітрогену надзвичайно отруйний:                       
а) оксид нітрогену (І);        б) оксид нітрогену (II);           
 в) оксид нітрогену (III);      г) оксид нітрогену (IV)



 Урок 7


Робота в групах
Група 1
1.      Яким шляхом можна добути сульфати?
Група 2
2.      З якими речовинами реагує розбавлена сульфатна кислота?
Група 3
3.      Чи реагує концентрована сульфатна кислота з металами, що стоять в ряді активності металів після водню?




Урок 8


Хімічний диктант
1.Формула сульфат-іону…
2. Якісною реакцією на сульфат-аніони є взаємодія з катіонами…
3. Найважливіші природні сульфати – глауберова сіль, гірка сіль та…
4. При взаємодії концентрованої сульфатної кислоти з міддю виділяється   газ …
5. Формула гіпсу …
6. З природного гіпсу виробляють будівельний матеріал …
7. Речовини, які містять в своєму складі кристалізаційну воду називають …
8. Найбільша кількість сульфатної кислоти використовується у виробництві...
9. Технології, при яких гази, що є відходами виробництва, використовують як сировину для інших виробництв називають …
10. Удосконаленням технології виробництва сульфатної кислоти займався український хімік





Урок 9


Робота в групах із взаємоперевіркою


ЗАВДАННЯ  Група 1
1. Як відбувається кругообіг Нітрогену в природі?
2. Напишіть рівняння у молекулярній, повній і скороченій йонних формах таких реакцій:
а)  фосфат калію + нітрат барію;
б)  фосфат кальцію + сульфатна кислота.



ЗАВДАННЯ  Група 2
1. Унаслідок нейтралізації гідроксиду натрію масою 20 г фосфатною кислотою масою 49 г утворюється сіль
(а)  фосфат натрію;
(б)  гідрофосфат натрію;
(в)  дигідрофосфат натрію.
Маса утвореної солі становить
(г)  30 г;                            (є) 90 г;
(д)  60 г;                           (є) 120 г.



ЗАВДАННЯ  Група 3
1. Якщо відомо, що масова частка дигідрофосфату кальцію і суперфосфаті становить 35 %, то масова частка оксиду фосфо ру (V) у цьому добриві становитиме
(а)  21, 2 %;                      (в) 68,6 %;
(б)  42,4 %;                       (г) 50 %.


Урок 10


Самостійна практика зі взаємоперевіркою
Завдання 1. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:
 Ca(OH)2  --- CaCO3 --- Ca(HCO3)2 --- CaCO2 --- CO2 ---Na2CO3

Завдання 2. У процесі нагрівання суміші кальцій карбонату й магній карбонату масою 18,4 г утворилося 4,48 л CO2 (н. у.). Обчисліть уміст кожного карбонату в суміші.


 Урок 11


 Проведення практичної роботи
Тема. Добування вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідроген карбонатів
Мета: навчитися у лабораторних умовах добувати вуглекислий газ і доводити його наявність; дослідити реакції перетворення карбонатів на гідроген карбонати і навпаки.
Обладнання і матеріали:   лабораторний штатив, штатив для пробірок, пробірки, пробірка з газовідвідною трубкою, нагрівач, пробірко тримач, сірники, хімічна склянка, шматочок мармуру або крейди, (___), хлорид на кислота (___), вапняна вода (___). ( Запишіть у дужках відповідні хімічні формули.)  
Хід роботи         
Дослід 1. Добування вуглекислого газу і збирання його способом витіснення повітря
1.Складаємо прилад для добування газу і збирання його способом витіснення повітря
2. У пробірку кладемо шматочок мармуру або крейди і доливаємо 2 – 3 мл трохи розведеної хлоридної кислоти. Пробірку швидко закриваємо корком з газовідвідною трубкою, кінець якої занурюємо у склянку, і збираємо газ протягом 1 – 2 хв.
3. Доведення наявності вуглекислого газу.
У склянку із зібраним газом додаємо кілька крапель вапняної води  Зробіть підписи до малюнка. Чому газовідвідну трубку треба спрямовувати донизу? Зробіть розрахунки, що доводять таке їх розміщення.
Опишіть спостереження. Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася? Напишіть рівняння відповідної реакції
Дослід 2. Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів       
1.Наливаємо у пробірку вапняну воду, опускаємо в розчин кінець газовідвідної трубки і пропускаємо крізь нього карбон (ІV) оксид.
2.Розливаємо добутий розчин у дві пробірки. У першу пробірку наливаємо надлишок вапняної води. Розчин у другій пробірці доводимо до кипіння. Опишіть спостереження. Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася? Напишіть рівняння  реакцій у молекулярній, повній та скороченій йоннії формах. Чому при пропусканні вуглекислого газу крізь розчин спостерігається поява каламуті, а потім розчин стає прозорим?
Опишіть спостереження. Які ознаки свідчать про те, що реакція відбулася? Напишіть рівняння  реакцій у молекулярній, повній та скороченій йоннії формах. Чому в розчині знову з’являється осад? Яке значення реакції взаємоперетворення карбонатів у природі?         

Висновок.__________________________________________________________________________________________________
 Учні виконують досліди. Учитель допомагає їм, демонструє в разі потреби прийоми поводження з лабораторним посудом. Після закінчення роботи учні повинні навести порядок на робочих місцях.


Урок 12


Серед наведених варіантів відповідей визначте правильний
1.      Під час випікання багатьох хлібобулочних виробів у тісто додають питну соду, яку «гасять» оцтовою кислотою. Який газ при цьому виділяється:
а) SO2       б) СО2      в) СО     г) NO
2. Харчові добавки, що надають м’ясним виробам кольору натурального м’яса та продовжують термін зберігання м’ясних виробів та сиру це:
а) сульфати;                     б) карбонати;
в) нітрати;                        г) фосфати 
3. Позначте ряд, що складається тільки з неметалічних елементів:
а) C, Na, P, H                   б) O, S, Ne, Br
в) Cl, Fe, As, N                г) Si, K, Cu, F
Знайдіть в другій колонці правильні відповіді до завдань першої колонки
    4. Установіть відповідність між оксидами неметалічних елементів і гідратами цих оксидів:
     а) CO2                       1  H2SO3
     б) SO2                        2  H2SO4
     в) SO3                        3  H2CO3
     г) P2O5                       4  H3PO4
5. Установіть відповідність між реагентами і продуктами реакцій. Напишіть рівняння цих реакцій:
а) кальцій і водень             1   СаО
б) кальцій і сірка                2   Са3Р2
в) кальцій і кисень             3   СаН2
г) кальцій і фосфор            4   СаS
6. Установіть відповідність між йонами, які необхідно визначити, і якісними реагентами:
а) SO42-        1 при взаємодії з лугом виділяється газ,що
                      змінює синє забарвлення індикаторного
                      паперу
б) СО32-      2 при взаємодії з сильною кислотою
                      виділяється газ, що викликає помутніння
                      вапняної води
в) NH4+      3 при взаємодії з барій нітратом випадає
                      білий порошкоподібний осад
г) Cl -         4 при взаємодії з аргентум нітратом випадає
                     білий сирнистий осад
Розташуйте речовини в правильній послідовності
7. Установіть послідовність речовин при одержанні нітратної кислоти.
а)  NH3                                    б)   NO
в)  HNO3                                 г)   NO2
8. Установіть послідовність речовин у кругообігу Нітрогену:
а) білки рослин та тварин
б) сполуки амоніаку, нітрати та нітрити в ґрунті
в) атмосферний азот
г) продукти виділення і відмерлі залишки
9. Установіть послідовність речовин при одержанні кальцій гідроген карбонату з простої речовини. Напишіть відповідні рівняння:
а)  CaCO3                           б)   C
в)  CO2                               г)   Ca(HCO3)2
Виконайте завдання
10. Обчисліть об’єм амоніаку, який можна одержати з водню об’ємом 5л і азоту кількістю речовини 8 моль. Який газ і в якому об’ємі залишиться в надлишку?
11. Яка маса розчину сульфатної кислоти з масовою часткою 12% вступить в реакцію з цинком, якщо утворюється водень об’ємом 6л (н. у.). Реакція протікає з 80% виходом


Урок 13

Учні класу діляться на чотири групи, та одержують завдання на картках.
Робота проводиться під лозунгом «Міграція хімічних елементів у біосфері відбувається переважно за участю і під впливом живих організмів»
В. І. Вернадський
   Міграція хімічних елементів – це явище, під час якого атоми, молекули, йони, прості та складні речовини постійно переміщуються в атмосфері, гідросфері, на поверхні Землі, переходять із однієї «оболонки» нашої планети в іншу. 
Доведіть справедливість слів В. І. Вернадського.
1       група
Охарактеризувати та навести приклади механічних міграцій  елементів.
2       група
Охарактеризувати та навести приклади фізико – хімічних міграцій елементів.
3       група
Охарактеризувати та навести приклади техногенних міграцій елементів.
4       група
Охарактеризувати та навести приклади біогенних міграцій елементів.




Немає коментарів:

Дописати коментар